Helle Røge Ergonomi

Helle Røge Ergonomi. Fjerritslev.
Telefon: 30 26 30 99
Mail: Ergonomi@helleroege.dk

Fjern 1/3 af alle jeres kontorstol og få variationer ind i hverdagen – tør du?
I flere år er jeg kommet ud på kontorarbejdspladser for at skabe en god ergonomisk arbejdsplads med sunde arbejdsstillinger, hvor medarbejderne har stillesiddende arbejde.
Vi ved i dag, at den bedste løsning på mange lidelser i kroppen, som opstår på grund af stillesiddende arbejde bag en computerskærm, er, at medarbejderne kommer op af stolen i løbet af deres arbejdsdag. Ikke kun for at hente printerpapir men op og stå ved deres hæve-/sænkebordet og arbejde.
Denne blog er om, hvordan du kan skabe variationer i hverdagen, hvis du har stillesiddende arbejde og hvorfor det er en god idé at fjerne nogle kontorstole.
Du har sikkert, som de fleste på et kontor, din egen kontorstol, som du sidder på hele dagen. Hvis du gør som hovedparten af alle kontoransatte, så kender du til funktionen, der højdeindstiller din stol, og du rører helst ikke ved alle de andre indstillinger.
Måske sidder du meget lavt, som jeg ofte oplever medarbejdere gør, når jeg ude på kontorer og hjælpe med arbejdsstillinger. Årsagen til, at mange sidder meget lavt på stolen, er, at stolen fra ”fødsel” ofte er blevet udstyret med en for lav gaspatron. Den kan ofte ikke komme op i en højde, som giver en god siddestilling for dem, som har en højde over 170 centimeter.
Ryggen og kroppen har det bedst, når du står op, og jo mere du kommer mod den stående stilling, vil din ryg rette sig til den position, hvor den arbejder aller bedst, i det vi kalder en S-form. Når vi sidder på en lav stol, sidder vi på vores balder, og de bliver fladere og fladere, samt ryggen bliver rund og kommer i den stilling, der kaldes en C-form.
Så derfor anbefales det:
– Stå op ved dit hæve-/sænkebord flere gange om dagen.
– Hæv ofte din stol til den højeste position, sæt dig ud på kanten af stolen, således du sidder på dine siddeknogler og ikke på balderne.
– Vip din stol tilbage i ryglænet og nyd en tilbagelænet stilling, lig eventuelt fødderne op på skrivebordet, når du skal læse noget materiale eller samtale med din kollega.
– Har din stol en lille rygstøtte kan du med fordel vende den rundt og sidde med rygstøtten mod brystet.
– Sænk stolen således den passer til, at du kan ligge knæ og underben op på stolen og dermed bruge stolen som støtte for dit ene ben, når du står op.
– Vip sædet fremad, hvorved du skaber en større vinkel på dit hofteled, når du sidder ned. Dette er især godt, hvis du sidder på en for lav kontorstol.
– Hav en ståstøttestol til fælles brug for at skabe endnu en variation.
Dit bord skal, uanset om din arbejdsstilling stående eller siddende, være i albuehøjde, således at dine underarme kan hvile på bordet.
Som udgangspunkt er den næste stilling den bedste stilling. Det vil sige, skift stilling mange gange i løbet af en arbejdsdag. Hver gang du rejser dig, giver du din krop de bedste betingelser, og hver gang du regulerer på din stols indstilling, belaster du kroppen anderledes.
Hvis din virksomhed tør at fjerne 1/3 del af alle kontorstolene, skabes der naturlige muligheder for at få medarbejdere op af stolen hver dag. Konsekvensen af dette initiativ vil være, at der altid er 1/3 af medarbejderne, der skal stå op. Alle er fælles om stolene, og alle vil skulle stå op minimum en gang hver dag. Tør du/I?

Categories:

Leave a Reply